Fiscaal nieuws

Uitspraak hof over onjuist gebruik digitaal kassasysteem

Uitspraak hof over onjuist gebruik digitaal kassasysteem - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zondag 13 mei 2018 - Een goed opgezet administratiemodel en intern beheersingsproces zijn van onschatbare waarde voor een onderneming waar veel contant geld in omgaat. Daarbij is een digitaal kassasysteem feitelijk onmisbaar. Als een ondernemer zo'n kassasysteem bewust verkeerd gebruikt, dan kan dat leiden tot serieuze fiscaalrechtelijke consequenties. Een voorbeeld hiervan is onderstaande uitspraak van Gerechtshof 's-Hertogenbosch.  

De ondernemer en zijn restaurantOndernemer X exploiteert sinds 2011 samen met zijn vader een oriëntaals restaurant middels een vennootschap onder firma (VOF). Het restaurant bestaat uit 2 verdiepingen. Op de 1e etage kunnen 160 gasten gebruikmaken van een lopend buffet. De benedenverdieping biedt plaats aan 200 personen, die kunnen kiezen uit het ‘all you can eat'-concept en ‘tepanyaki à la carte'. De bestellingen en betalingen legt X (of zijn personeel) elektronisch vast in een digitaal kassasysteem van het merk Yitong. In beide ruimten is een digitale kassa aanwezig.

Verborgen afroommodule op USB-stickBij de Belastingdienst is vanaf 2012 bekend dat bij bepaalde digitale kassasystemen van het merk Yitong op geavanceerde wijze omzet kan worden afgeroomd. De leverancier biedt de koper van zo'n kassasysteem namelijk de mogelijkheid om een USB-stick meegeleverd te krijgen, met daarop het programma met de afroommodule, genaamd back-up.exe, waardoor het lijkt dat het een back-up-module is. Deze module biedt de koper de mogelijkheid om - vóór het opmaken van de dagafsluiting - volledige bonnen of regels te verwijderen uit de omzet die in het kassasysteem wordt geregistreerd.

Boekenonderzoek BelastingdienstDe Belastingdienst stelt bij X een boekenonderzoek in naar onder meer de aanvaardbaarheid van de aangiften IB/PVV over de jaren 2011 en 2012. De inspecteur constateert dat X de omzet aantoonbaar heeft afgeroomd omdat de ondernemer frequent gebruik heeft gemaakt van de USB-stick met het programma back-up.exe, waarin een afroommodule verborgen zit.

De Belastingdienst is van mening dat de VOF in de gecontroleerde periode omzet heeft verzwegen en maakt een theoretische omzetberekening om deze verzwegen omzet te bepalen. De inspecteur komt op basis van redelijkheid en billijkheid uit op een afroompercentage van 20% en corrigeert de winst. Vervolgens legt hij een navorderingsaanslag én een rente- en boetebeschikking op over zowel het jaar 2011 als 2012.

Standpunt van XX stelt voor het hof dat de inspecteur niet aannemelijk heeft gemaakt dat het afroomprogramma is gebruikt. Hij is het ook niet eens met de stelling dat de vereiste aangiften niet zijn gedaan en dat de bewijslast omgekeerd en verzwaard kan worden.

Oordeel van Gerechtshof 's-HertogenboschHet hof verklaart het hoger beroep van de inspecteur over de navorderingsaanslagen, rente- en boetebeschikkingen gegrond. Hij handhaaft de navorderingsaanslagen én rente en boetebeschikkingen. In beginsel acht het hof de boete van 100% passend en geboden. Er is in dit geval sprake van listigheid: het verstoppen van een afroommodule onder een icoon op de computer genaamd back-up.exe. In de omstandigheid dat de grondslag van de boeten is vastgesteld met toepassing van de omkering en verzwaring van de bewijslast, ziet het hof evenwel aanleiding om de vergrijpboeten te matigen met 20%.

 

Uitspraak hof over onjuist gebruik digitaal kassasysteem - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Uitspraak hof over onjuist gebruik digitaal kassasysteem

Zondag 13 mei 2018 - Een goed opgezet administratiemodel en intern beheersingsproces zijn van onschatbare waarde voor een onderneming waar veel contant geld in omgaat. Daarbij is een digitaal kassasysteem feitelijk onmisbaar. Als een ondernemer zo'n kassasysteem bewust verkeerd gebruikt, dan kan dat leiden tot serieuze fiscaalrechtelijke consequenties. Een voorbeeld hiervan is onderstaande uitspraak van Gerechtshof 's-Hertogenbosch.  

 

Kassagegevens moeten digitaal worden bewaard

Kassagegevens moeten digitaal worden bewaard - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zondag 13 mei 2018 - Digitale detailgegevens uit een kassa moeten bewaard blijven, zodat de Belastingdienst een efficiënte controle kan uitvoeren.

De conclusie van de uitspraak is dat de ondernemer de digitale detailgegevens uit een kassa in beginsel moeten kunnen aanleveren. De ondernemer is verantwoordelijk dat hij deze gegevens goed bewaart, ook als de kassa onvoldoende geheugencapaciteit heeft.

Wat staat hierover in de wet?De kern van de administratieplicht van een ondernemer is geregeld in artikel 52 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR). De wet zegt dat de ondernemer een administratie moet voeren die past bij de aard en de omvang van de onderneming. Ook is de ondernemer verantwoordelijk om gegevens te bewaren en bij controle aan te leveren aan de Belastingdienst. Zodat de Belastingdienst binnen redelijke tijd een controle kan uitvoeren.

Door technologische ontwikkelingen - kassabediening vanaf mobiele telefoons, opslag in de cloud - verandert de invulling van de eisen aan een administratie. Bij sommige kassa's worden de detailgegevens elke week overschreven om geheugen te besparen. Deze detailgegevens zijn nodig voor een efficiënte controle door de Belastingdienst. Het argument van de ondernemer dat de kassa onvoldoende capaciteit heeft om deze gegevens gedurende de bewaartermijn te bewaren wordt door de rechter niet als excuus geaccepteerd.

Als er bij controle een verschil van mening is over de omzet en u kunt de detailgegevens van de kassa niet digitaal aanleveren, dan kan dat ertoe leiden dat u niet voldoet aan de administratie- en bewaarplicht. Het gevolg kan zijn dat de bewijslast wordt omgekeerd en verzwaard.

Het is dus van belang dat u een kassa of kassasysteem gebruikt waarmee u aan uw administratieve verplichtingen kunt voldoen. Deze kassa ondersteunt het bedrijfsproces en bewaart de geregistreerde gegevens, digitaal, in detail.

Wat is een aan te bevelen kassa?Er zijn verschillende soorten kassa's waarmee u aan de fiscale eisen kunt voldoen. Hebt u zelf niet de kennis om dit te beoordelen? Softwareontwikkelaars, leveranciers en accountants hebben samen met de Belastingdienst een norm ontwikkeld voor kassa's: het Keurmerk Betrouwbaar Afrekensysteem. Een keurmerkkassa geeft een volledig, duidelijk en inzichtelijk rapport van de geregistreerde omzet. Raadpleeg desgewenst uw adviseur.

Kassagegevens moeten digitaal worden bewaard - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Kassagegevens moeten digitaal worden bewaard

Zondag 13 mei 2018 - Digitale detailgegevens uit een kassa moeten bewaard blijven, zodat de Belastingdienst een efficiënte controle kan uitvoeren.

 

Vrijstelling sollicitatieplicht in laatste jaar voor AOW

Vrijstelling sollicitatieplicht in laatste jaar voor AOW - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zondag 6 mei 2018 - Uitkeringsgerechtigden die een jaar voor hun AOW zitten, zijn per 1 mei 2018 vrijgesteld van hun sollicitatieplicht.  

Van de sollicitatieplicht is onder meer vrijgesteld de WW-gerechtigde die op de eerste dag van werkloosheid de leeftijd van één jaar voor de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a van de Algemene Ouderdomswet, heeft bereikt. Deze vrijstelling gold echter niet voor uitkeringsgerechtigden die tijdens de uitkeringsduur deze leeftijd bereiken. Voor dit onderscheid zijn geen gerechtvaardigde redenen. Daarom is met deze wijzigingsregeling geregeld dat de vrijstelling van de sollicitatieplicht geldt voor de uitkeringsgerechtigde die de leeftijd van één jaar voor de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.Naast de WW-gerechtigden zijn ook de IOW-, de ZW- en de WGA-gerechtigden vrijgesteld van de sollicitatieplicht. Dit laat onverlet dat het uitkeringsgerechtigden van deze leeftijd vrij staat actief naar werk te zoeken

Vrijstelling sollicitatieplicht in laatste jaar voor AOW - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Vrijstelling sollicitatieplicht in laatste jaar voor AOW

Zondag 6 mei 2018 - Uitkeringsgerechtigden die een jaar voor hun AOW zitten, zijn per 1 mei 2018 vrijgesteld van hun sollicitatieplicht.  

 

21% btw voor rondleiding door voetbalstadion en Ajax-museum

21% btw voor rondleiding door voetbalstadion en Ajax-museum - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zondag 6 mei 2018 - Stadion Amsterdam cv biedt de mogelijkheid aan om de Arena te bezoeken in het kader van een rondleiding tegen betaling, de zogenoemde ‘World of Ajax'-tour, bestaande uit een rondleiding door het stadion en een bezoek zonder gids aan het museum van AFC Ajax.De vraag is welk btw-tarief hierop van toepassing is.  

Voor een bezoekje aan de Arena geldt namelijk een btw-tarief van 6%. Stadion Arena cv is van mening dat op rondleidingen en een bezoekje aan het museum ook een tarief van 6 moet worden toegepast, omdat dit een onderdeel uitmaakt van een bezoekje aan de Arena. Na een lange reeks fiscale procedures heeft het Europese Hof van Justitie uiteindelijk besist dat het standpunt van Stadion Amsterdam cv onjuist is. Bezoekers moeten voor een rondleiding 21% btw betalen.

21% btw voor rondleiding door voetbalstadion en Ajax-museum - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

21% btw voor rondleiding door voetbalstadion en Ajax-museum

Zondag 6 mei 2018 - Stadion Amsterdam cv biedt de mogelijkheid aan om de Arena te bezoeken in het kader van een rondleiding tegen betaling, de zogenoemde ‘World of Ajax'-tour, bestaande uit een rondleiding door het stadion en een bezoek zonder gids aan het museum van AFC Ajax.De vraag is welk btw-tarief hierop van toepassing is.  

 

Zzp’ers lastig gevallen door KvK

Zzp’ers lastig gevallen door KvK - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 24 april 2018 - Iedere zelfstandig ondernemer die een bedrijf begint schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel, daar ben je toe verplicht. De KvK verkoopt privégegevens door aan commerciële partijen, waardoor zelfstandig ondernemers te maken krijgen met een overload aan commerciële aanbiedingen. Zo worden ze benaderd door bijvoorbeeld energieleveranciers en internetaanbieders. En krijgen zelfstandigen in de bouw na het inschrijven bij de KvK allerlei bureaus die werk aanbieden achter zich aan.  

Het Platform Zelfstandige Ondernemers hoort al jaren van de leden dat ze lastig worden gevallen door commerciële partijen na het inschrijven bij de KvK. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat in gesprek met KvK over de verkoop van data. KvK stelt in een reactie : ‘‘De KvK is zich bewust dat privacy een zeer belangrijk thema is, juist in een snel veranderende digitale wereld. Ook het groeiende aantal zzp'ers maakt dat dit thema extra aandacht verdient''. Wij hopen dat dit gesprek zal bijdragen aan het stoppen van de verkoop van privégegevens door de Kamer van Koophandel aan commerciële partijen."

Zzp’ers lastig gevallen door KvK - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zzp’ers lastig gevallen door KvK

Dinsdag 24 april 2018 - Iedere zelfstandig ondernemer die een bedrijf begint schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel, daar ben je toe verplicht. De KvK verkoopt privégegevens door aan commerciële partijen, waardoor zelfstandig ondernemers te maken krijgen met een overload aan commerciële aanbiedingen. Zo worden ze benaderd door bijvoorbeeld energieleveranciers en internetaanbieders. En krijgen zelfstandigen in de bouw na het inschrijven bij de KvK allerlei bureaus die werk aanbieden achter zich aan.  

 

Bsn verdwijnt mogelijk uit Btw-nummer zzp'ers

Bsn verdwijnt mogelijk uit Btw-nummer zzp'ers - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 24 april 2018 - Door het toepasselijk worden van de Algemene verordening gegevensverwerking (AVG) per 25 mei 2018 verandert er niets aan de wettelijke grondslag voor gebruik van het BSN en het btw-identificatienummer. Dit heeft de staatssecretaris geantwoord op Kamervragen over het btw-nummer van zzp'ers. De AVG stelt geen regels aan het gebruik van persoonsidentificerende nummers. 

De staatssecretaris geeft ook aan dat een bedrijf een BSN van een persoon onder de AVG niet mag opslaan, indien daarvoor geen wettelijke grondslag bestaat. Voor de gevallen waarin het noodzakelijk is dat ondernemers een BSN opnemen in hun administratie voor fiscale doeleinden, zijn echter wettelijke grondslagen opgenomen in de belastingwetgeving.De staatssecretaris staat open voor een btw-identificatienummer dat niet meer het BSN bevat. Een andere vormgeving van het btw-identificatienummer heeft volgens hem evenwel een grote impact, mede gelet op de historie van het nummergebruik bij de overheid. Dit geldt niet alleen voor de Belastingdienst, maar ook voor de ondernemers. De mogelijkheden op dit gebied worden op dit moment onderzocht. De staatssecretaris zal de Tweede Kamer voor de zomer van 2018 hierover informeren.

Bsn verdwijnt mogelijk uit Btw-nummer zzp'ers - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Bsn verdwijnt mogelijk uit Btw-nummer zzp'ers

Dinsdag 24 april 2018 - Door het toepasselijk worden van de Algemene verordening gegevensverwerking (AVG) per 25 mei 2018 verandert er niets aan de wettelijke grondslag voor gebruik van het BSN en het btw-identificatienummer. Dit heeft de staatssecretaris geantwoord op Kamervragen over het btw-nummer van zzp'ers. De AVG stelt geen regels aan het gebruik van persoonsidentificerende nummers. 

 

Verblijfskosten eigen rijders 2018: € 36,50

Verblijfskosten eigen rijders 2018: € 36,50 - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Woensdag 11 april 2018 - Transportondernemers – eigen rijders - die meerdaagse internationale ritten maken, kunnen gebruik maken van de regeling voor aftrek van verblijfskosten. 

Zij mogen in de aangifte inkomstenbelasting vanaf 2018 per gereden dag € 36,50 (2017: € 35,50) aan verblijfskosten aftrekken.

Verblijfskosten eigen rijders 2018: € 36,50 - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Verblijfskosten eigen rijders 2018: € 36,50

Woensdag 11 april 2018 - Transportondernemers – eigen rijders - die meerdaagse internationale ritten maken, kunnen gebruik maken van de regeling voor aftrek van verblijfskosten. 

 

Pensioen in eigen beheer (cijfers)

Pensioen in eigen beheer (cijfers) - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zondag 8 april 2018 - Tijdens de behandeling van de Wet uitfasering pensioen in eigen beheer en overige fiscale pensioenmaatregelen heeft de staatssecretaris toegezegd om de Kamer jaarlijks over het daadwerkelijke gebruik van deze regeling te informeren. In het jaar 2017 hebben in totaal 70.289 directeuren-grootaandeelhouders (dga's) gebruik gemaakt van de fiscale faciliteiten die geboden zijn bij het uitfaseren van het pensioen in eigen beheer. Van deze groep hebben 27.497 dga's gekozen voor omzetting in een oudedagsverplichting en 42.792 dga's voor afkoop. Met de afkoop door deze dga's gaat een opbrengst van loonheffing ter grootte van circa € 3,3 miljard gepaard.  

Deze cijfers zijn ontleend aan de door de Belastingdienst ontvangen informatieformulieren van de dga's. Daarin moet onder meer de fiscale waarde van de pensioenaanspraak per 31 december 2015, de grondslag voor de korting, alsmede de fiscale waarde van deze aanspraak op het moment van afkoop worden aangegeven. Op basis van deze gegevens is de opbrengst loonheffingen benaderd. Het gaat bij deze benaderde opbrengst om een eenmalige kasopbrengst over het jaar 2017. Deze opbrengst is hoger dan het voor 2017 verwachte bedrag van € 2,1 miljard. In het Financieel Jaarverslag van het Rijk wordt nader ingegaan op de ontvangsten uit de loonheffing waar deze opbrengst onderdeel van uitmaakt. Er is geen effect op het inkomstenkader. De voor 2018 en 2019 verwachte bedragen blijven ongewijzigd omdat momenteel niet te zeggen is of de hogere opbrengst het gevolg is van een grotere belangstelling voor de afkoopregeling als geheel of dat het slechts gaat om de situatie dat dga's vrijwel alleen in 2017 van de afkoopregeling gebruik wensen te maken. Over de jaren 2018 en 2019 zal de staatssecretaris de Kamer ook weer na afloop van elk kalenderjaar tegen het einde van het eerste kwartaal informeren.

Pensioen in eigen beheer (cijfers) - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Pensioen in eigen beheer (cijfers)

Zondag 8 april 2018 - Tijdens de behandeling van de Wet uitfasering pensioen in eigen beheer en overige fiscale pensioenmaatregelen heeft de staatssecretaris toegezegd om de Kamer jaarlijks over het daadwerkelijke gebruik van deze regeling te informeren. In het jaar 2017 hebben in totaal 70.289 directeuren-grootaandeelhouders (dga's) gebruik gemaakt van de fiscale faciliteiten die geboden zijn bij het uitfaseren van het pensioen in eigen beheer. Van deze groep hebben 27.497 dga's gekozen voor omzetting in een oudedagsverplichting en 42.792 dga's voor afkoop. Met de afkoop door deze dga's gaat een opbrengst van loonheffing ter grootte van circa € 3,3 miljard gepaard.  

 

Huurtoeslag bewoners van recreatiewoningen met terugwerkende kracht gestopt

Huurtoeslag bewoners van recreatiewoningen met terugwerkende kracht gestopt - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Woensdag 28 maart 2018 - Woont u in een recreatiewoning? En ontvangt u na 1 april 2018 nog huurtoeslag? Houdt u er dan rekening mee dat Belastingdienst/Toeslagen de huurtoeslag met terugwerkende kracht stopt. U moet de huurtoeslag zo snel mogelijk zelf stopzetten. De sinds 1 april te veel ontvangen toeslag moet u terugbetalen.   

Bewoners van recreatiewoningen hebben door een wijziging in de Wet op de huurtoeslag sinds 1 juli 2016 geen recht meer op huurtoeslag. Tot 1 april stuurde Belastingdienst/Toeslagen bewoners van een recreatiewoning met huurtoeslag daarover een brief. Daarin stond dat de toeslag de maand na de ontvangst van de brief werd gestopt. De huurtoeslag werd niet met terugwerkende kracht per 1 juli 2016 gestopt. U hoefde dus geen rekening te houden met plotselinge terugbetaling van uw ontvangen huurtoeslag. 

Na een lange overgangsperiode van bijna 2 jaar verandert dit. Sinds juli 2016 heeft Belastingdienst/ Toeslagen een groot aantal burgers met huurtoeslag die in een recreatiewoning wonen, actief benaderd. De resterende groep is niet te achterhalen. 

Vanaf 1 april 2018 wel met terugwerkende kracht Wanneer Belastingdienst/Toeslagen nu vaststelt dat een bewoner van een recreatiewoning nog huurtoeslag ontvangt, dan stopt de toeslag wel met terugwerkende kracht. De toeslag die men na 1 april 2018 heeft ontvangen, moet de bewoner terugbetalen.

 Recreatiewoning geen permanent verblijf De wet is gewijzigd omdat recreatiewoningen niet bedoeld zijn voor permanent verblijf. De eisen die men aan deze woningen stelt – zoals isolatie en brandveiligheid – zijn veel lichter dan die van woningen voor permanent verblijf. De overheid wil voorkomen dat zij burgers ondersteunt om in een woning te verblijven die daar niet geschikt voor is.

Huurtoeslag bewoners van recreatiewoningen met terugwerkende kracht gestopt - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Huurtoeslag bewoners van recreatiewoningen met terugwerkende kracht gestopt

Woensdag 28 maart 2018 - Woont u in een recreatiewoning? En ontvangt u na 1 april 2018 nog huurtoeslag? Houdt u er dan rekening mee dat Belastingdienst/Toeslagen de huurtoeslag met terugwerkende kracht stopt. U moet de huurtoeslag zo snel mogelijk zelf stopzetten. De sinds 1 april te veel ontvangen toeslag moet u terugbetalen.   

 

Denksportorganisaties moeten btw gaan betalen

Denksportorganisaties moeten btw gaan betalen - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 27 maart 2018 - Het Europese Hof van Justitie heeft op 26 oktober 2017 een einde gemaakt aan de btw-vrijstelling voor denksporten. Het Hof besliste dat een activiteit die wordt gekenmerkt door een te verwaarlozen lichamelijke component, zoals wedstrijdbridge, schaken en dammen niet als ‘echte sport' kwalificeert.  

Dit heeft tot gevolg tot gevolg dat diensten en leveringen door denksportorganisaties niet meer onder de btw-sportvrijstelling vallen. Daarmee zijn de diensten van denksportorganisaties belast met 21% btw.

Daarnaast is het toegang verlenen tot denksportevenementen ook belast met 21% btw. Verder betekent het niet (meer) kwalificeren als sport dat denksportorganisaties geen gebruik meer kunnen maken van de btw-vrijstelling voor fondswervende (kantine)activiteiten en het verlaagde tarief voor de terbeschikkingstelling van sportaccommodaties. Hier staat wel tegenover dat denksportorganisaties recht op aftrek van voorbelasting hebben. Op dit moment onderzoekt staatssecretaris Menno Snel van Financiën samen met de denksportbonden en NOC-NSF of het mogelijk is om voor denksporten toch nog een btw-vrijstelling te creëren.

Denksportorganisaties moeten btw gaan betalen - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Denksportorganisaties moeten btw gaan betalen

Dinsdag 27 maart 2018 - Het Europese Hof van Justitie heeft op 26 oktober 2017 een einde gemaakt aan de btw-vrijstelling voor denksporten. Het Hof besliste dat een activiteit die wordt gekenmerkt door een te verwaarlozen lichamelijke component, zoals wedstrijdbridge, schaken en dammen niet als ‘echte sport' kwalificeert.  

 

Post Consultancy

Marsdiep 4
8321 MC Urk

0527 - 68 72 04
0527 - 69 09 53
06 - 50 86 33 35


NOAB keurmerk RGB

Volg ons op:

Bel mij terug

Laat uw gegevens achter en wij nemen spoedig contact met u op.
Vul uw naam in aub
Invalid email address.
Vul uw telefoonnummer in aub.
Invalid Input
Ongeldige invoer